Przedsiębiorstwa działające na
polskim rynku mają do wyboru dwie formy księgowania swoich operacji
gospodarczych:
- Uproszczona księgowość.
- Pełna księgowość.
Do zalet księgowości uproszczonej
zaliczamy:
- bieżącą kontrolę finansową, poprzez śledzenie dochodów i wydatków,
- brak konieczności zatrudniania księgowej bądź rozpoczęcie współpracy z biurem rachunkowym,
- łatwość w prowadzeniu,
- niskie koszty prowadzenia,
- możliwość prowadzenia księgowości za pomocą programu.
Niestety istnieją także wady:
- nie wszystkie podmioty gospodarcze mogą korzystać z tej formy, ponieważ tylko spółki osobowe, których przychód nie przekroczył 2 000 000 EURO (KPiR) w przeliczeniu na walutę polską,
- osoba zajmująca się księgowością znać powinna podstawowe zagadnienia z rachunkowości oraz orientować się w przepisach prawnych,
- osoba zajmująca się księgowości firmy posiada pełną odpowiedzialność prawną za popełnione w ewidencji błędy.
Do form uproszczonej księgowości
zaliczamy:
- kartę podatkową,
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
- księgę przychodów i rozchodów.