Uproszczona księgowość – wady, zalety

Przedsiębiorstwa działające na polskim rynku mają do wyboru dwie formy księgowania swoich operacji gospodarczych:

  1. Uproszczona księgowość.
  2. Pełna księgowość.

Do zalet księgowości uproszczonej zaliczamy:

  • bieżącą kontrolę finansową, poprzez śledzenie dochodów i wydatków,
  • brak konieczności zatrudniania księgowej bądź rozpoczęcie współpracy z biurem rachunkowym,
  • łatwość w prowadzeniu,
  • niskie koszty prowadzenia,
  • możliwość prowadzenia księgowości za pomocą programu.

Niestety istnieją także wady:

  • nie wszystkie podmioty gospodarcze mogą korzystać z tej formy, ponieważ tylko spółki osobowe, których przychód nie przekroczył 2 000 000 EURO (KPiR) w przeliczeniu na walutę polską,
  • osoba zajmująca się księgowością znać powinna podstawowe zagadnienia z rachunkowości oraz orientować się w przepisach prawnych,
  • osoba zajmująca się księgowości firmy posiada pełną odpowiedzialność prawną za popełnione w ewidencji błędy.

Do form uproszczonej księgowości zaliczamy:

  1. kartę podatkową,
  2. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
  3. księgę przychodów i rozchodów.