Dla kogo dodatkowe wynagrodzenie roczne?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje osobom zatrudnionym w sferze budżetowej. Regulacja tej kwestii zawarta jest w ustawie z 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.

Prawo do otrzymania dodatkowego rocznego wynagrodzenia pracownik może nabyć po przepracowaniu roku kalendarzowego u danego pracodawcy. Prawo to nabywają:
- pracownicy państwowych jednostek sfery budżetowej, których środki na wynagrodzenie za pracę kształtowane są w oparciu o inną ustawę,
- pracownicy zatrudnieni w urzędach organów władzy publicznej, kontroli, ochrony prawa oraz sądach i trybunałach, którzy wymienieni są w ustawie z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (art. 139 ust. 2)
- pracownicy samorządowych jednostek budżetowych oraz pracownicy samorządowych zakładów budżetowych, które prowadzą gospodarkę finansową,
- pracownicy biur poselskich, biur senatorskich lub biur senatorsko-poselskich oraz klubów, kół albo zespołów parlamentarnych.

Przepisów ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej od 1 marca 2017 roku nie stosuje się do:
- żołnierzy,
- funkcjonariuszy Policji,
- funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
- funkcjonariuszy Agencji Wywiadu,
- funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
- funkcjonariuszy Służby Wywiadu Wojskowego,
- funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
- funkcjonariuszy Straży Granicznej,
- funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej,
- funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej,
- funkcjonariuszy Służby Więziennej,
- funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu.