Klauzula poufności – co warto wiedzieć?

Zapewne każdy z Państwa spotkał się w swoim życiu z pojęciem „klauzuli poufności”, która jest podpisywana ze względu na zabezpieczenie danych dotyczących prowadzonego przedsiębiorstwa, jego produktami, jak również kontrahentami. Przepis ten dotyczy również pracowników, którzy w przeszłości pracowali w danej firmie, ponieważ przez okres 3 lat po rozwiązaniu stosunku pracy, wciąż obejmuje ich tajemnica zawodowa.

Tajemnicą firmową są objęte wszystkie informacje niedostępne dla wiadomości publicznej związane z techniką, technologią oraz informacją o posiadaniu pewnej wartości gospodarczej. Nie istnieje żaden ogólny schemat, w odniesieniu do którego należy sporządzić umowę poufności, a więc kwestia ta jest indywidualna w przypadku każdego przedsiębiorstwa.

Do elementów, które należy zamieścić w owej klauzuli poufności, zaliczamy informacje takie, jak:
- określenie informacji, które objęte są tajemnicą,
- określenie powodu zatajenia tych informacji,
- określenie odpowiedzialności na wypadek złamania klauzuli,
- określenie czasu obowiązywania tajemnicy.