Kadry i płace

Kadry i płace to kolejny obszar, z którego zakresu przedsiębiorca ma bardzo dużo obowiązków. Zatrudniając pracowników, pracodawca musi sporządzić umowę o pracę. Może być to umowa na czas określony, nieokreślony, na zastępstwo czy okres próbny. Po podpisaniu umowy między pracownikiem, a pracodawcą powstaje stosunek pracy. W związku z tym po obu stronach zaczynają ciążyć obowiązki oraz przysługiwać prawa, które szczegółowo określa Kodeks Pracy.

Każdy nowo zatrudniony pracownik, musi zostać zgłoszony do ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych. Obowiązek ten ciąży na pracodawcy. W tym celu musi on złożyć odpowiednie formularze zgłoszeniowe do ZUS i od tej pory rozliczać się z tego tytułu.

Naliczanie i przelewanie zaliczek na ubezpieczenia wiąże się z ustalaniem wynagrodzenia, gdyż to ono stanowi podstawę ich wymiaru. Zajmując się tym należy poznać systemy wynagrodzeń oraz inne przepisy, dotyczące wyliczania składek, podatku dochodowego i ustalania wartości wynagrodzenia netto.

Prowadzenie kadr i płac wiąże się z mało znanym, lecz ważnym obowiązkiem – prowadzeniem teczek osobowych pracowników. Dla każdego zatrudnionego w firmie należy prowadzić osobne akta, zawierające dokumentację związaną z staraniem, nawiązaniem, przebiegiem oraz zakończeniem stosunku pracy.