Kontrola dowodów księgowych

Kontrola dowodów księgowych przeprowadzana jest w celu sprawdzenia legalności, rzetelności i prawidłowości zdarzeń oraz operacji gospodarczych wyrażonych w dowodach. Przygotowaniem dowodów księgowych zajmują się księgowe zatrudnione na etat albo biuro rachunkowe, któremu zlecone zostało prowadzenie księgowości.

Dokumenty od czasu do czasu podlegają kontroli, która powinna przebiegać według trzech etapów: 

1. Kontrola formalna. Polega na sprawdzeniu prawidłowości dowodu pod kątem wszystkich wymaganych w nim informacji, a także użycia odpowiedniego formularza.

2. Kontrola merytoryczna. Jej celem jest stwierdzenie czy konkretny dowód został wystawiony przez upoważniony do tego podmiot i czy rzeczywiście miało to miejsce. Kontrola merytoryczna bada zgodność dowodu księgowego z obowiązującymi przepisami.

3. Kontrola rachunkowa. Ma za zadanie sprawdzić poprawność obliczeń oraz w przypadku wystąpienia błędów, poprawić je.

Kontrola dowodów księgowych eliminuje błędy mogące prowadzić do niezgodności w sprawozdaniu finansowym i co za tym idzie uniknięcia przykrych konsekwencji wynikających choćby z błędnego naliczania podatków.